HTML

Namaste

"A Jógablog egy utazás kísérőjelensége. Eleinte úgy tűnt, hogy az utazás a jógáról szól. Később kiderült, hogy a jóga szól az utazásról." Feltétlen kövesd a folyamatot és a Jógablog FB-oldalát, ide pedig üzenhetsz a mindenkori szerzőnek: jogalujza_kukac_gmail.com

Lájkold a témát!

Szülőknek

jiaido_gyerekprogram_240.jpg

Címkék

108.hu (1) adishakti (1) agama (4) agni (1) ajánlom (38) ajiit (1) ajna (1) ajurveda (1) ajurvéda (1) ákosjóga (1) akozpont (1) amalasattva (1) amrita (3) anahita (2) anamé (3) antigravity (1) ashutosh (1) asram (4) astanga (11) astoria (2) atma (6) aum (2) balázs valéria (1) baraka (3) bhaktikutir (1) bikram (5) bodyart (1) brahma (2) bringa (2) darshan (3) dinamikus jóga (1) dr indu arora (1) egészség (1) english (1) etka (1) fesztivál (5) ganapati (2) ganga (1) gauranga (2) gerilla (2) gerillajóga (2) gerincjóga (3) géva (2) goodness (2) hahota (1) happy new yoga (1) hatha (8) helloyoga (1) himalájai (6) hotyoga (2) i.ker (4) ii.ker (6) iii.ker (2) india (3) indiai (2) integrál (1) interjú (5) intimtorna (1) irányzatok (1) itthon (1) ix.ker (1) iyengar (9) jalagati (1) jama (1) jiaido (3) jóga (1) jógablog (1) jógablogger (2) jógafesztivál (3) jógairányzatok (1) jógaliget (1) jógalujza (2) jógamari (2) jógaoktatókszövetsége (1) jógatábor (2) jóga a szabadban (1) jóga sziget (1) kaja (1) kayakalp (2) kéklótusz (1) kék lótusz (1) kismama jóga (1) könyv (2) közösség (1) kumnye (1) kundalini (5) légzés (1) maha hot yoga studio (1) málnai tibor (1) mandala (8) második (1) meghívó (1) méz (1) miért (1) monsoon (1) naphold (1) nemajánlom (3) nijama (1) nőijóga (2) nyár (1) nyári tábor (1) nyíltnap (3) összegzés (2) padma (2) powerjóga (1) prakash (1) psychyoga (1) purnam (6) ricardo (1) rólunk (6) sankalpa (1) satyananda (2) shakti (1) shambalatibet (1) shanti (1) sivananda (1) sportjóga (3) stresszoldó (3) sudevi (1) sunrise (1) szabadban (2) szatszang (1) személyes (2) szülinap (1) szúrja (1) tábor (1) tantra (4) tibet (1) újenergia (1) utazás (1) v.ker (4) vi.ker (4) vii.ker (7) viii.ker (4) vinyasa (3) vinyasaflow (4) workshop (2) xi.ker (2) xiii.ker (4) xiv.ker (1) zsuzsi (1) Címkefelhő

Ezt mondták

Tantra jóga - olvasmányélmény(ek)

2012.03.12. 18:17 jógalujza

Pont tegnapelőtt fejeztem be egy regényt, amelynek művészien megkomponált záróakkordja – egy fergeteges tantrikus szertartás – nemcsak a Maha Siva Ratri ünnepével, hanem éppen a regényben szereplő „Mester” ötvenedik születésnapjával is egybeesik. A dátum 2002. március 12. Tegnap utánanéztem egy kicsit ennek a valóság-elemeket is tartalmazó „spirituális” történetnek. Rátaláltam arra a végtelenül ellentmondásos jógamesterre, aki (honlapjuk szerint) Európa legnagyobb jógaiskoláját alapította, és hatvanadik születésnapja épp mára, vagyis 2012. március 12.-re esik.
 
A könyv címe Káma Púra, A Gyönyörök városa. A könyv szerzője Aimen Klimmeron, azaz Csibi István Levente, akinek nevéhez a budapesti Káma Púra központ is fűződik. Az említett jógaiskola, állítása szerint mára 35.000 tanítvánnyal, a bukaresti központú MISA (Miscare pentru Integrare Spirituala in Absolut - az Abszolútumba való Spirituális Beilleszkedés Mozgalma), alapítója pedig a ma szülinapos Gregorian Bivolaru, akit már a román diktatúrában is többször börtönböntetésre ítéltek, de – feltehetően a korábbiakhoz részben hasonló vádak miatt – úgy tudom ma is külföldön él. Ám a könyvbeli "Mester" valóban bölcs megnyilvánulásai feltehetően az ő életéből merítenek...
 
A dátumok érdekes egybeesését jelnek vettem, hogy írjak egy kicsit a friss olvasmányélményről – annál is inkább, mert a Jógablog legeleje óta többen is rendszersesen frocliznak, hogy mikor fogok már személyes élménybeszámolót írni a tantráról... Perszehogy érdekel a tantra jóga, mindaz alapján, amit átlagos jógaműveltségből tudok róla („a legszexisebb önismereti út”…), de ez tipikusan nem egy olyan cucc, amibe bele lehet kukucskálni, leszűrni egy benyomást, firkálni róla egy blogposztot, aztán jöhet a következő. Nem ilyen, azok alapján a hullámok alapján sem, amiket a MISA sajátos elvei és működése keltenek a világban: több ex-tag blogjában olvashatunk róla a csuccsugós részletektől a durva vádaskodásig mindenfélét.
 
Így aztán magáról a tantráról mint a jóga egyik tradícionális útjáról*, saját tapasztalatot sajnos még nem tudok megosztani, viszont ami átszűrődött a tantráról olvasás közben, az mégiscsak megmozgatott. „Ez az indiai jógának egy olyan ága, amely az emberi lény leghatalmasabb erőforrását, a szexuális energiát használja a tökéletesség felé vivő szellemi fejlődés üzemanyagaként.”  - írja a Káma Púra egy helyen.

A regény egyik kivételesen higgadt bekezdéséből idéztem, mert az egész úgy kavarog a szenvedélyek áradatában, mint egy romanto-erotikus lányregénybe oltott spirituál-szcifi – ha ezt így el tudjátok képzelni…:), már amikor nem éppen az önismereti utazás buktatóit és rejtett csapdáit taglalja. A helyenként erősen, szinte hallható csorranással csöpögős stílus transzcendentális magasságokba tör – mégis, egy olyan szellemi út létéről tudósit, ami meggyőzi az egyszeri olvasót a tantra mint eszköz földöntúli erejéről. Talán maga a regénybeli „Mester” mondja egy helyen, hogy a tantra egy olyan jármű, ami egészen a végső Önmegvalósításig viheti el a felkészült gyakorlót. Mindehhez természetesen nemcsak a regényben bőséggel részletezett hatalmas tantrikus szeretkezéseket használja fel. A főhősök éppúgy takarítanak lépcsőt hónapokig az ásramban, végeznek egyhetes sötétzárkás meditációt, vagy kavarodnak akár géppisztolyos-elrablós helyzetbe, a lelki-szellemi érés érdekében, mint amennyire szorgosan a "szent egyesülés" technikáit gyakorolják.
 
Mivel a Káma Púra egy regény, talán egy jóga-tanító könyve, de alapos fikció, ezért mégiscsak Szvámi Ráma A jóga útjai című könyvéből pontosítom a tantra meghatározását. 
„A kundaliní felébresztése tantra-jógával
A tantra-jóga a leginkább félreértett és a legtöbbször helytelenül használt gyakorlás. Ezeket a tudatosság legmagasabb állapotának az elérését szolgáló szent, rendszerezett és haladó gyakorlatokat a nyugati kultúrában durva és felületes módon kifigurázzák. A kelet összes gyakorlati filozófiája közül a tantra a legmagasabb rangú. A tantra-jógában a csakrákat Sakti imádásának a központjaiként használják. Sakti az őserő és az univerzum szülőanyja. A tantrikus irodalom a leggazdagabb az összes spirituális irodalom közül, de csak néhány embernek van szerencséje valódi vezetővel találkozni. A kundalíni felébresztésére vonatkozó alapvető tudásanyagot csak a tantrikus irodalom tárgyalja részletesen. A tantrikus irodalomban rendszerezett és szisztematizált formában található meg ennek az erőnek a felébreszése, és egy hozzáértő tanító segítségével minden törekvő felébreszheti a kundalínit, majd az egyéni lélek és a kozmikus lélek egyesítése által elvezetheti Sivához, a végső lakhelyéhez. 
A tantrikus filozófia szerint ez az univerzum a tiszta tudatosság megnyilvánulása. A megnyilvánulás folyamatában a tudatosság két aspektusra osztha magát, és egyik sem tud létezni a másik nélkül. (…)”
Swámi Ráma: A jóga útjai
 
Hát, a Káma Púrában sem tökéletesen boldog a férfi és női főhős, amíg jól össze nem egyesülnek, háromnegyed könyvnyi kergetőzés után. A Siva és a Sakti polaritás megtestesítői (egy zenész és egy táncos, hogy a művészet mágikus egyesítő ereje se maradjon ki a sztoriból) bőszen kutatják saját önvalójukat és a szeretkezés lehetőségeit, mire egymás „aurájában” landolnak. Mindez olyan erőteljesre sikeredik, hogy – a paranormális határát súroló jógikus technikákkal – még azt is kiderítik, életekkel ezelőtt óta, többszáz éve vártak már erre a pillanatra.
 
Több poénját nem akarom lelőni a regénynek, mert érdemes elolvasni, minden romantikus gyerekbetegsége ellenére is, inkább idézzük fel, mi is az a Maha Siva Ratri ünnep. A romániai MISA magyarországi képviselője a Kőrösi Csoma Jóga Egyesület – az ő weboldalukon írja le az ünnep lényegét maga a szülinapos:
„A MAHASHIVARATRI-t, SÍVA nagy, spirituális éjszakáját Indiában hagyományosan PARAMASHIVÁ-nak (a LEGMAGASABBRENDŰ SÍVÁ-nak) szentelik. SÍVA követői ezt egyöntetűen az egész év legszentebb éjszakájának tartják. A MAHASHIVARATRI mindig a február-márciusi újhold napját megelőző éjszaka (az indiai asztrológiai kalendáriumnak megfelelő PHALGUN hold-hónapról van szó).
A haladó jógik ezt a különleges eseményt csodálatos spirituális alkalomnak, egyúttal nagy ünnepnek tekintik. Ezért az egész megelőző napon böjtölnek, egész éjszaka pedig intenzív meditációt folytatnak SÍVA mantráival (Laya jóga). A beavatottak úgy meditálnak, hogy szakadatlanul és üdvözülten ismételgetik SÍVA nevét, vagy teljes odaadással dicsőítő himnuszokat énekelnek SÍVA tiszteletére, avagy a híres SÍVA LINGAM szimbólumot imádják és szeretettel telve, teljes szívükből PARAMASHIVA felé törekednek, aki a valóságban nem más, mint maga az ATYAISTEN. (…)
Közeledik az év egyik legszentebb spirituális éjszakája, és ha megfelelően felkészülünk, ez az éjszaka SÍVA titokzatos kegyelmének köszönhetően mélyen és végérvényesen átalakít bennünket. Ha készek vagyunk rá, az év legemelkedettebb és legcsodálatosabb spirituális ünnepe számtalan szellemi ajándékkal szolgál majd számunkra. (…)”
Gregorian Bivolaru jógatanár
Tessék, lehet kísérletezni!:)
 
 
*UPDATE, a félreértések elkerülése végett: A tantra a jógának nem része, hanem épp ellenkezőleg. Úgy is tekinthetjük, hogy a jóga a tantra egyik oldalhajtása. Más megközelításben fogalmazhatunk úgy is, hogy a tantra egy filozófia, amikor pedig gyakorlatba ültetik, akkor jóga. (Köszönjük a pontosítást!)
 
Ha tetszett a bejegyzés, most azonnal lájkold Facebook-oldalunkat is!
Még több hír, még több érdekesség, még több jógi!:)

 

Szólj hozzá!

Címkék: könyv tantra

A bejegyzés trackback címe:

https://joga.blog.hu/api/trackback/id/tr104312466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.